Virtual reality training kan de veiligheid

Virtual reality training kan de veiligheid

Virtual reality training kan de veiligheid van werknemers verbeteren

Een nieuwe studie suggereert dat de veiligheid van werknemers kan worden verbeterd door het gebruik van Virtual Reality (VR) in gezondheids- en veiligheidstrainingen, zoals brandevacuatieoefeningen Virtual reality training kan de veiligheid.

De Human Factors Research Group aan de Universiteit van Nottingham heeft een meeslepend VR-systeem ontwikkeld om de perceptie van deelnemers over temperatuur, en zintuigen van reuk, zicht en gehoor te stimuleren om te onderzoeken hoe ze zich gedroegen tijdens twee gezondheids- en veiligheidstrainingscenario’s: een noodevacuatie in de brand en brandstoflekkage.

In één scenario moesten deelnemers evacueren van een virtuele brand in een kantoor, zien en horen met behulp van een VR-headset, maar konden ook warmte voelen van drie 2kW-kachels en rook ruiken van een geurverspreider, waardoor een multisensorische virtuele omgeving werd gecreëerd. Deze groep werd vergeleken met een andere groep die in dit scenario werd waargenomen met alleen audiovisuele elementen van VR.

Real life gedrag observeren

Eerder onderzoek naar menselijk gedrag tijdens echte brandincidenten heeft aangetoond dat een gebrek aan begrip van de verspreiding en beweging van vuur vaak betekent dat inzittenden onvoorbereid zijn en passende acties verkeerd inschatten. Meeslepende gezondheids- en veiligheidstraining stelt werkgevers in staat mensen te trainen over gevaren en gevaarlijke omgevingen zonder iemand in gevaar te brengen.

Het Nottingham-onderzoek, gefinancierd door de Instelling van Occupational Safety and Health (IOSH), vond contrasten tussen de groepen in de manier waarop deelnemers op het scenario reageerden. Degenen in de multi-sensorische groep hadden een groter gevoel van urgentie, als gevolg van een real-life scenario, en hadden meer kans om de virtuele branden te vermijden. Bewijs van de audiovisuele deelnemers suggereerde dat ze de ervaring meer als een spel behandelden en dat gedrag minder consistent was met wat in een echte situatie werd verwacht.

Dr. Glyn Lawson, universitair hoofddocent aan de faculteit Ingenieurswetenschappen, Universiteit van Nottingham, zei: “Gezondheids- en veiligheidstrainingen kunnen werknemers niet motiveren en betrekken en kunnen relevantie missen voor praktijkcontexten. Ons onderzoek, dat door de instelling is gefinancierd van veiligheid en gezondheid op het werk, suggereert dat virtuele omgevingen kunnen helpen deze problemen aan te pakken, door de betrokkenheid en de bereidheid van cursisten om aan verdere training deel te nemen te vergroten. Er zijn ook zakelijke voordelen verbonden aan het gebruik van virtuele omgevingstraining, zoals de mogelijkheid om training te geven op of nabij de werkplek en op een tijdstip dat de medewerker uitkomt. ”

Virtuele realiteit versus PowerPoint

In het kader van het onderzoek is nog een test gedaan om de effectiviteit van VR-training te meten ten opzichte van traditionele PowerPoint-training. Deelnemers namen vragenlijsten in en testten hun kennis over de brandveiligheid of de procedure voor veilige demontage van voertuigen, zowel voor als na de training en een week later.

Hoewel degenen die via PowerPoint waren getraind, meer kennis leken te hebben opgedaan toen ze direct na de training werden getest, was er een aanzienlijk grotere daling van de kennisscores toen deelnemers een week later opnieuw werden getest. Ter vergelijking: de langetermijnretentie van de VR-groep was beter en rapporteerde hogere niveaus van betrokkenheid; houding ten aanzien van veiligheid en gezondheid op het werk; en bereidheid om in de toekomst opleidingen te volgen.

Het onderzoek suggereert dat de toegenomen cognitieve betrokkenheid van leren in de virtuele omgeving meer gevestigde en alomvattende mentale modellen creëert die het terugroepen kunnen verbeteren, en impliceert dat het testen van de kennis van een werknemer onmiddellijk na gezondheids- en veiligheidstraining mogelijk geen effectief middel is om op lange termijn te werven kennis van gezondheid en veiligheid.

Toepassingen op de werkplek

Mary Ogungbeje, Research Manager bij IOSH, zei: “De wielen draaien zodat virtueel en slim leren steeds meer wordt ingebakken op de werkplek en in het dagelijks leven.

“Technologie vordert voortdurend en wordt in veel gevallen betaalbaarder, dus deze studie geeft ons een voorproefje van wat komen gaat. Door het verbeteren van trainingsstrategieën met behulp van technologie en gestimuleerde sensorische ervaringen, gaan we in een richting waar het personeel niet geniet gewoon van een meer meeslepende en interessante training, maar neem deel aan een effectieve leerervaring, zodat ze beter zijn voorbereid en uitgerust om veilig, gezond en goed op het werk te blijven. ”

De gezondheids- en veiligheidsadviseurs van de Universiteit van Nottingham hebben ook bijgedragen om de onderzoekers te helpen beter te begrijpen hoe de training in de industrie kan worden geïmplementeerd.

Het onderzoek heeft als doel evidence-based richtlijnen te produceren voor de ontwikkeling en het gebruik van virtuele omgevingen voor aantrekkelijke en effectieve training met behulp van kosteneffectieve en toegankelijke oplossingen. De volledige studie is opgenomen in een rapport, getiteld ‘Meeslepende virtuele werelden: multisensorische virtuele omgevingen voor training op het gebied van gezondheid en veiligheid’, dat wordt vrijgegeven tijdens de jaarlijkse conferentie van IOSH op dinsdag 17 september.

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *