Hoe augmented reality het gedrag van

Hoe augmented reality het gedrag van

Hoe augmented reality het gedrag van mensen beïnvloedt

Terwijl grote technologiebedrijven racen om augmented reality-producten uit te rollen, leren onderzoekers van Stanford hoe dit het gedrag van mensen beïnvloedt – zowel in de fysieke als in een digitaal verbeterde wereld Hoe augmented reality.

In een nieuwe studie onder leiding van Jeremy Bailenson, een professor in communicatie aan de School of Humanities and Sciences, ontdekten onderzoekers dat nadat mensen een ervaring hadden met augmented reality (AR) – gesimuleerd door een bril te dragen die door de computer gegenereerde inhoud op real- wereldomgevingen – hun interacties in hun fysieke wereld veranderden ook, zelfs met het AR-apparaat verwijderd. Mensen vermeden bijvoorbeeld om op een stoel te zitten waar ze net een virtueel persoon op hadden zien zitten. Onderzoekers ontdekten ook dat deelnemers op dezelfde manier door de aanwezigheid van een virtuele persoon leken te worden beïnvloed als wanneer een echte persoon naast hen zou staan. Deze bevindingen worden op 14 mei gepubliceerd in PLOS ONE.

“We hebben ontdekt dat het gebruik van augmented reality-technologie kan veranderen waar je loopt, hoe je je hoofd draait, hoe goed je werkt en hoe je sociaal contact maakt met andere fysieke mensen in de kamer,” zei Bailenson, co-auteur van de krant met afgestudeerde studenten Mark Roman Miller, Hanseul Jun en Fernanda Herrera, de hoofdauteurs.

Hun bevindingen weerspiegelen veel van het onderzoek dat Bailenson heeft gedaan naar virtual reality (VR). Terwijl VR probeert een echte omgeving te simuleren en de gebruiker uit de huidige instelling te halen, legt AR-technologie digitale informatie bovenop de fysieke omgeving van de gebruiker.

In de afgelopen jaren hebben veel technologiebedrijven zich gericht op het ontwikkelen van augmented reality-brillen en andere producten, waarbij ze hun eerdere nadruk op virtual reality verlegden, zei Bailenson.

Bailenson zei dat de AR-bril van vandaag een realistische, 3D-versie van een echte persoon in realtime kan projecteren op de fysieke omgeving van de drager van de bril. Hierdoor kunnen groepen mensen over de hele wereld oogcontact maken en non-verbaal communiceren op andere genuanceerde manieren – iets dat videoconferentie moeilijk kan bereiken.

“AR zou de klimaatveranderingscrisis kunnen helpen door realistische virtuele vergaderingen mogelijk te maken, waardoor de behoefte aan gas om naar woon-werkverkeer te vliegen of persoonlijk naar vergaderingen zou vliegen wordt vermeden,” zei Bailenson. “En dit onderzoek kan helpen de aandacht vestigen op de mogelijke sociale gevolgen van AR-gebruik op grote schaal, zodat de technologie kan worden ontworpen om deze problemen te voorkomen voordat ze alomtegenwoordig wordt.”

Onderzoek naar AR-effecten

Om te onderzoeken hoe AR het gedrag van mensen in sociale situaties beïnvloedde, rekruteerden onderzoekers 218 deelnemers en voerden ze drie studies uit. In de eerste twee experimenten had elke deelnemer interactie met een virtuele avatar genaamd Chris, die op een echte stoel voor hen zou zitten.

De eerste studie repliceerde een traditionele psychologische bevinding die bekend staat als sociale remming. Net zoals mensen eenvoudige taken met gemak voltooien en worstelen met meer uitdagende taken wanneer ze een persoon hebben die ze in de echte wereld bekijkt, gold hetzelfde toen een avatar de deelnemers aan de studie in augmented reality keek, vonden de onderzoekers.

Studie deelnemers voltooiden gemakkelijke anagrammen sneller maar presteerden slecht op de complexe wanneer avatar Chris zichtbaar was in hun AR gezichtsveld.

Een ander onderzoek testte of deelnemers geaccepteerde sociale signalen zouden volgen bij interactie met avatar Chris. Dit werd gemeten door te volgen of deelnemers op de stoel zouden zitten waar avatar Chris eerder op zat.

Onderzoekers ontdekten dat alle deelnemers die de AR-headset droegen op de lege stoel naast Chris zaten in plaats van recht op de avatar te zitten. Van de deelnemers aan wie werd gevraagd de headset af te zetten voordat ze hun stoel kozen, koos 72 procent nog steeds voor de lege stoel naast waar Chris eerder zat.

Sociale connecties beïnvloed

“Het feit dat geen enkele van de onderwerpen met koptelefoon plaats nam waar de avatar zat, was een beetje een verrassing,” zei Bailenson. “Deze resultaten benadrukken hoe AR-inhoud integreert met uw fysieke ruimte, en beïnvloedt de manier waarop u ermee omgaat. De aanwezigheid van AR-inhoud lijkt ook te blijven hangen nadat de bril is verwijderd.”

In de derde studie onderzochten onderzoekers hoe AR de sociale verbinding beïnvloedt tussen twee mensen die een gesprek voeren, terwijl een van hen een AR-headset draagt. Onderzoekers ontdekten dat degenen die een AR-bril droegen, zich minder sociaal verbonden voelden met hun gesprekspartner.

Bailenson zei dat aanvullende studies, waaraan hij en zijn team nu werken, nodig zijn om de effecten van augmented reality verder te onderzoeken.

“Dit artikel schetst het oppervlak van de sociaal-psychologische kosten en baten van AR-gebruik, maar er is veel onderzoek nodig om de effecten van deze technologie te begrijpen naarmate het groter wordt”, schreven de onderzoekers.

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *